وعده استاندار براي رفع مشكل قطعه سازان خراساني

صبح پنجشنبه جلسه شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي خراسان رضوي در اتاق بازرگاني مشهد برگزار شد.
استاندارخراسان رضوي بعد از برگزاري جلسه شوراي گفتگوي دولت و بخش‌خصوصي در نشست مطبوعاتي با اصحاب رسانه با اشاره به بروز برخي مشكلات براي قطعه‌سازان استان، گفت:
قطعه‌سازان استان از شركت‌هاي خودروساز طلب‌هايي دارند كه در‌حال پيگيري مطالبات آن‌ها براي رفع مشكلاتشان هستيم.
محمودصلاحي در پاسخ به سوال شهرآرا درباره حل مشكل بازگشايي اعتبار ارزي براي واردات مواد اوليه توليدكنندگان، خاطرنشان كرد:
 اين مشكل در جلسه امروز برطرف شد.همچنين وي درپاسخ به سوالي درباره دلایل گراني مرغ در چندهفته گذشته، تصريح‌كرد:
براي جلوگيري از به وجودآمدن نوسانات در بازار بايد از بخش توليد حمايت کنیم.
وي افزود:
براين اساس بايد در فصل‌هايي كه مازاد توليد داريم، اقدام به خريد مرغ توليدي مازاد توليدكنندگان کنیم تا در زمان‌هايي كه تقاضا افزايش مي‌يابد، مرغ‌هاي ذخيره شده را به بازار تزريق كنيم.
وي از واردات كنجاله سويا براي حل مشكلات مرغداران استان خبر داد و تصريح كرد: برنامه‌ريزي در بخش توليد يك بحث ضروري است، چراكه با برنامه‌ريزي خواهيم توانست مشكلات اعظمي از توليد را حل كنيم.
استاندارخراسان رضوي بر ارتقاي ساعت كار واحدهاي توليدي به 19 ساعت در روزتاكيد كرد و گفت: در سال جاري مانند سال گذشته مجوز براي راه‌اندازي صنايع جديد كه در استان مشابه دارند يا ظرفيت توليدشان تكميل نشده است، داده نخواهد شد.
وي ادامه داد:
همچنين به گمرك اجازه داده شد با تشخيص ناظر گمركات به ترخيص 10درصد از مواد اوليه وارداتي واحدهاي توليدي خوش‌حساب اقدام كند تا از ايجاد مشكل در فعاليت اين واحد‌ها جلوگيري شود.
رئيس شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي اظهار داشت: با اختصاص 6ميليارد ريال اعتبار، سالن پايانه صادراتي فرودگاه بين‌المللي شهيد‌هاشمي‌نژاد مشهد در هفته دولت به بهره‌برداري خواهد رسيد.وي با تاكيد مجدد بر قطع نشدن خدماتي چون آب، برق و گاز به دليل بدهي واحدهاي توليدي خواستار تعامل بيشتر دستگاه‌هاي خدمات رسان با بخش‌هاي صنعت و معدن استان شد.
استاندار خراسان رضوي اجراي اقتصاد مقاومتي را يكي از دستور كارهاي اصلي استان ذكر كرد و گفت: اقتصاد مقاومتي به معناي اقتصاد رياضتي و انضباطي نيست.
وي با تاكيد بر افزايش مصرف كالاهاي داخلي از سوی مردم، عنوان كرد: اگر مصرف كالاهاي داخلي در كشور افزايش يابد، شاهد حل مشكلات بخش توليد خواهيم بود.
وي به هزينه كردن 400 ميليارد تومان اعتبارات طرح توسعه كشاورزي در استان اشاره و عنوان كرد: در هفته گذشته 84 هزار هكتار از اراضي منابع طبيعي به متقاضيان واگذار شد و با هزينه كردن اعتبارات اوليه در اين طرح به زودي 400 ميليارد تومان ديگر به استان اختصاص خواهد يافت.
وي با اشاره به اينكه در سال گذشته 28 برابر سال 89 و اعتباري افزون بر 140 ميليارد تومان به طرح مكانيزه كردن آبياري در استان اختصاص يافت، خاطر نشان كرد: 80 هزار هكتار از 800 هزار هكتار اراضي كشاورزي استان مجهز به آبياري مكانيزه شدند.استاندار خراسان رضوي با بيان اينكه اين استان در سال گذشته با 2ميليارد و 170ميليون دلار كالاي صادراتي رتبه دوم را در كشور به دست آورد، گفت: در سرمايه‌گذاري صنعتي با 1030ميليارد تومان سرمايه‌گذاري نيز رتبه اول كشور بوده‌ايم.
نايب رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران نيز وضع توليد خراسان رضوي در مقایسه با ديگر نقاط كشور را به صورت نسبي مطلوب عنوان كرد و گفت: وضع توليد اين استان به صورت مطلق خوب نيست.
غلامحسين شافعي افزود:
در حال حاضر بسياري از واحدهاي توليدي در خراسان رضوي با ظرفيت كامل كار نمي‌كنند.به گفته وي، فراهم کردن شرايط براي فعاليت واحدهاي توليدي به صورت ظرفيت كامل از مصوبات شوراي گفتگوي بخش دولتي و خصوصي خراسان رضوي است.
وي در ادامه يادآور شد:
به دنبال اين هستيم تا واحدهاي توليدي در استان به صورت سه شيفت كار كنند، چراكه فعاليت نکردن واحدهاي توليدي با ظرفيت كامل منجر به افزايش قيمت تمام شده كالاها مي‌شود.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي خراسان رضوي خاطرنشان كرد: براي افزايش ظرفيت واحدهاي توليدي در استان نبايد مجوز فعاليت واحدهاي مشابه داده شود.
منبع : روزنامه شهرآرا ، سیدمحسن موسوی‌زاده